.: جزوه ها و مطالب حقوقی ، مهدی زنده بودی :: حقوق کیفری :.

دریافت جزوه های کارشناسی حقوق دانشگاه علمی کاربردی بوشهر و مطالب حقوقی - Rights, Graduate

.: جزوه ها و مطالب حقوقی ، مهدی زنده بودی :: حقوق کیفری :.

دریافت جزوه های کارشناسی حقوق دانشگاه علمی کاربردی بوشهر و مطالب حقوقی - Rights, Graduate

.: جزوه ها و مطالب حقوقی ،  مهدی زنده بودی ::  حقوق کیفری :.

مقام معظم رهبری حضرت امام الخامنه ای ( مدظله العالی ) : ابزارهاى تسهیل‌کننده، مثل رایانه‌ها و ارتباطات اینترنتى و فضاى مجازى و سایبرى هم که الان در اختیار شماست. اگر بتوانید اینها را یاد بگیرید، میتوانید یک کلمه حرف درستِ خودتان را به هزاران مستمعى که شما آنها را نمیشناسید، برسانید؛ این فرصت فوق‌العاده‌اى است؛ نبادا این فرصت ضایع شود. اگر ضایع شد، خداى متعال از من و شما روز قیامت سؤال خواهد کرد: از فرصت این همه جوان، این همه استبصار، این همه میل و شوق به دانستن، شما براى ترویج معارف اسلامى چه استفاده‌اى کردید؟
( 19مهر1391 )

˙·٠•●♥ این وبلاگ متعلق است به مهدی زنده بودی فارغ التحصیل کارشناسی حقوق گرایش ارشاد در امور کیفری - دانشگاه علمی کاربردی بوشهر ♥●•٠·˙
( تاریخ ایجاد بهمن1392 )

آخرین نظرات
  • ۰
  • ۰

چند نکته حقوق

🔴نکته
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
✅ اماره ی قانونی
اماره ی قانونی:کلیه معاملات تجار؛ تجاری محسوب می‌شود و این امر اماره ی قانونی است و اثبات خلاف آن با کسی است که ادعای غیرتجاری بودن معامله را دارد.
 
🔴نکته
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
✅ برخی اعمال تجاری درصورت تکرار تجاری قلمداد می‌شوند
برخی اعمال تجاری درصورت تکرار تجاری قلمداد می‌شوند که شامل تصدی به حمل و نقل، تصدی به عملیات حراجی و تصدی به نمایشگاه های عمومی و تصدی به رسانیدن ملزومات و تأسیس و بکار انداختن کارخانه می‌باشند.
🔴نکته
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
✅ اعمال تجاری
برخی اعمال تجاری به محض انجام تجاری قلمداد می‌شوند که شامل دلالی، حق العمل کاری، خرید و تحصیل مال منقول به قصد فروش و عملیات صرافی و بانکی و بیمه می‌باشند.
🔴نکته
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
 ✅تجاری بودن تصدی به حمل و نقل
تصدی به حمل و نقل به هر طریقی که باشد عمل تجاری ذاتی است.تصدی به حمل و نقل اعم از اینکه حمل و نقل مسافر یا اشیا باشد تجاری است ولی قواعد قرارداد حمل ونقل موضوع مواد ۳۷۷ تا ۳۹۳ قانون تجارت ویژه حمل و نقل اشیاء است
✅چه تفاوتی بین حکم ورشکستگی و حکم اعسار از پرداخت محکوم به وجود دارد؟
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
🔴1حکم ورشکستگی علیه تاجر صادر می شود، اما حکم اعسار علیه افراد غیر تاجر است.
🔴2حکم ورشکستگی جنبه عام دارد، یعنی علاوه بر اینکه نسبت به طرفین دعوا موثر است، در خصوص سایر کسانی که اقامه دعوا نکرده‌اند نیز اثر دارد. در حالیکه حکم اعسار دارای جنبه نسبی بوده و فقط میان معسر و شخصی که دعوا به طرفیت او طرح شده است، موثر می باشد
🔴3در ورشکستگی اداره اموال ورشکسته توسط مدیر تصفیه یا اداره تصفیه صورت می گیرد. اما در اعسار، معسر از اداره اموال خود منع نمی شود و خودش اداره‌ی آنها را بر عهده دارد.
🔴4حق اقامه یا تعقیب دعوای مالی تاجر ورشکسته علیه دیگران با مدیر تصفیه یا اداره تصفیه خواهد بود و همین طور دعاوی مالی علیه تاجر باید به طرفیت مدیر تصفیه یا اداره تصفیه اقامه یا تعقیب شود، ولی حق دعوای انفرادی طلبکاران علیه معسر و معسر علیه طلبکاران وجود دارد و به طرفیت همدیگر اقامه یا تعقیب می شود
🔴نکته
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
✅استثنائات وارد بر اصل عدم استماع ایرادات در مقابل دارنده چک 
 
🔴استثناء اول :ایرادات بین ایادی بلافصل، استماع می شود 
اصل عدم استماع ایرادات در روابط شخصی میان طرفین بلا فصل (صادر کننده وظهر نویس) اطلاق خود را از دست می دهد لذا اگر متعهد ایراد نماید که رابطه حقوقی منشاء صدور سند به جهتی از جهات قانونی ساقط یا منحل یا باطل گردیده مانند اینکه سند به موجب نوشته دیگری در نزد وی به صورت امانت بوده و ایراداتی از این قبیل، در این حالت ایراد خوانده، علیرغم اصل عدم توجه به ایرادات، استماع می شوداگر چه اصل بر بدهکاری امضاء کننده سند مذبور است. 
 
🔴استثناء دوم:ایرادات علیه دارنده با سوء نیت استماع می شود. 
این اصل (عدم استماع ایرادات) فقط از دارنده با حسن نیتی حمایت می کند که از ایراد سند تجاری اطلاع نداشته لذا دارنده اى که باآگاهی به عدم مدیونیت صادر کننده،چک را تحصیل کرده باشد مورد حمایت قانون نمی باشد و این مستلزم اینست که ثابت شود دارنده چک را با تبانی یا سوءنیت تحصیل کرده و محصول فریب و استفاده از مانورهای نا مشروع بوده است. 
 
🔴استثناء سوم :ایرادات شکلی نسبت به سند 
سند تجاری می بایستی شرایط شکلی خاص خود را داشته باشد و فقدان این شرایط، موجب خروج سند از مقررات خاص اسناد تجاری است پس این ایراد شکلی نسبت به چک قابل استماع است و در صورت اثبات موجب خروج سند از زمره اسناد تجاری می شود و در حکم یک سند عادی قابل پیگیری است. 
🔴نکته 
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
✅مزایای مشترک اسناد تجاری الف) مسوولیت تضامنی ب)اصل غیر قابل استناد بودن ایرادات :دفاعیات راجع به اسناد تجاری که جنبه ی شخصی و فی ما بین دارند در برابر ثالث با حسن نیت قابل استناد نیست و در موارد زیر ایرادات قابل استناد است :
🔴1- در برابر دارنده ی بلا فصل 
🔴2- در برابر دارنده ی بدون حسن نیت (در زمان گرفتن سند تجاری ار وجود آن ایراد آگاه بوده ) 
🔴3-در صورت خط خوردن حواله کرد ایرادات در برابر همه قابل استناد است زیرا انتقال این سند تجاری یک انتقال سند مدنی خواهد بود 
🔴4- ایراداتی که جنبه ی عینی داشته باشند در برابر همگان قابل استناد است (ایراداتی هستند که صحت آن سند تجاری را نسبت به همگان منتفی می کند مثل: حجر صارکننده ،جعلی بودن امضای او ،عدم اهلیت صادرکننده ، عدم برخورداری سند تجاری از اوصاف شکلی اسناد تجاری ) ج)اصل استقلال امضاءها : اگر امضای برخی از متعهدین سند تجاری باطل باشد این امر موجب بطلان سایر امضاء ها یا تعهدات نیست د)صدور قرار تامین خواسته بدون نیاز به تامین خسارت احتمالی در اسناد تجاری واخواست شده ( قرا تامین خواسته موضوع ماده ی 292 قانون تجارت در صورتی از سپردن خسارت احتمالی معاف است که درخواست تامین خواسته در جریان رسیدگی به دعوای اصلی یا همراه با دادخواست دعوای اصلی طرح شود )
🔴نکته 
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
✅پرداخت وجه اسناد تجاری قبل از سررسید پرداخت وجه برات ( اسناد تجاری ) قبل از سر رسید شخص را در برابر دارنده ی واقعی آن سند بری الذمه نمی کند اما پرداخت وجه سند تجاری در سر رسید موجب برائت الذمه ی شخص می باشد مگر آنکه دادگاه دستور عدم پرداخت داده باشد
🔴نکته
🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰🔰
✅مطالبات در اسناد تجاری : در مطالبات مدنی مدیون نمی تواند طلبکار را به دریافت بخشی از مبلغ طلبش ملزم کند اما در مطالبات ناشی از اسناد تجاری به نحو زیر عمل می شود : 
🔴1- در برات و سفته اگر هر یک از متعهدین بخشی از وجه سند تجاری را بپردازد به همان اندازه دارنده ی سند مکلف به قبول است و سایر متعهدین بری الذمه می شوند 
🔴2- در چک در صورت وجود بخشی از مبلغ چک در حساب دارنده سند چک مکلف به قبول نیست بلکه مخیر است که چک را بابت تمام مبلغ آن برگشت بزند ( گواهی عدم امکان پرداخت بگیرد ) یا آن که همان مبلغ موجود در حساب را دریافت کند و چک را بابت بقیه مبلغ ( کسر موجودی ) برگشت بزند ماده ی 5 قانون صدور چک .
  • ۹۵/۰۱/۱۹
  • Rights, Graduate Student

نظرات (۱)

  • 🇲 🇴 🇭 🇦 🇳 🇩 🇪 🇸 Ⓜ 💤

  • https://www.elmosanat.com/file.html?folder=tools

    http://elmosanat-co.com/%D8%AF%D8%A7%D9%86%D9%84%D9%88%D8%AF-%D9%81%D8%A7%DB%8C%D9%84/

    ارسال نظر

    ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
    شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
    <b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
    تجدید کد امنیتی