اگر چه آمار مزاحمت تلفنی در سالهای اخیر کاهش یافته است؛ اما با راهاندازی خطوط تلفن همراه، مشکلاتی نظیر کلاهبرداریهای پیامکی در حال رشد و گسترش است.
در سالهای اخیر با بوجود آمدن امکان ارسال پیامکها بر روی خطوط تلفن همراه با پدیدهای به نام کلاهبرداری از راه دور مواجه شدهایم این کلاهبرداران حرفهای با ارسال پیامکی مبنی بر برنده شدن شخص در مسابقه یا قرعه کشی، از آنها تقاضای اطلاعات شخصی کرده و با استفاده از این اطلاعات شخصی اقدام به کلاهبرداری از افراد بیاطلاع جامعه میکنند.
اگر بخواهیم برای روشن شدن ذهن خوانندگان گرامی نمونهای از این موارد را ذکر کنیم، باید عنوان کنیم که اخیراً بعضی از شبکههای ماهوارهای مسابقات پیامکی برگزار میکنند و سوالاتی را به صورت زیرنویس برای بینندگان نمایش میدهند؛ البته طراحی این سؤال به گونهای است که همۀ افراد بتوانند پاسخ صحیح را ارسال کنند.
وقتی شما جواب مسابقه را به شمارههایی که معمولاً داخلی هستند ارسال میکنید، با شما تماس گرفته میشود که در مسابقه برنده شدهاید. در ادامه افراد بیان میدارند که ارزش جایزهای که شما برنده شدهاید ۱۰۰ هزار تومان است؛ ولی برای ارسال جایزه باید هزینههای جانبی ارسال و پست را واریز کنید. وقتی که بیشتر بررسی کنید، متوجه میشوید در واقع ارزش این جایزه ۱۰ هزار تومان است و به این شکل، افراد شیاد اقدام به کلاهبرداری از هموطنانمان می کنند و اجناس بیکیفیت خود را نیز به این شکل میفروشند. در بعضی از تماسها این افراد شماره حساب و رمز دوم کارت شما را برای ارسال جایزه میخواهند باید توجه داشت که با ارسال شماره حساب، اطلاعات شخصی و رمز دوم کارتتان، افراد کلاهبردار میتوانند، حسابتان را خالی کنند.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که برای مقابله با این گونه کلاهبرداریها باید نظارت و بازرسی بیشتری بر روی ثبت هویت کامل و آدرس مصرف کنندگان خطوط اعتباری اپراتورها انجام شود، همچنین وزارتخانه و سازمانهای تابعه باید بر اساس اهتمام اپراتورها به صیانت از حقوق و امنیت شهروندان و تسهیل در رسیدگی و میزان شکایت واصله از مشترکین اپراتورها به صورت علنی و از طریق رسانههای جمعی نسبت به رتبهبندی اپراتورها اقدام کنند و آن را به سمع و نظر مردم برسانند تا تفاوت بین نگاه قانونی و نگاه تجاری شرکتها به ارتباطات مشخص گردد.
در سالهای اخیر با بوجود آمدن امکان ارسال پیامکها بر روی خطوط تلفن همراه با پدیدهای به نام کلاهبرداری از راه دور مواجه شدهایم این کلاهبرداران حرفهای با ارسال پیامکی مبنی بر برنده شدن شخص در مسابقه یا قرعه کشی، از آنها تقاضای اطلاعات شخصی کرده و با استفاده از این اطلاعات شخصی اقدام به کلاهبرداری از افراد بیاطلاع جامعه میکنند.
اگر بخواهیم برای روشن شدن ذهن خوانندگان گرامی نمونهای از این موارد را ذکر کنیم، باید عنوان کنیم که اخیراً بعضی از شبکههای ماهوارهای مسابقات پیامکی برگزار میکنند و سوالاتی را به صورت زیرنویس برای بینندگان نمایش میدهند؛ البته طراحی این سؤال به گونهای است که همۀ افراد بتوانند پاسخ صحیح را ارسال کنند.
وقتی شما جواب مسابقه را به شمارههایی که معمولاً داخلی هستند ارسال میکنید، با شما تماس گرفته میشود که در مسابقه برنده شدهاید. در ادامه افراد بیان میدارند که ارزش جایزهای که شما برنده شدهاید ۱۰۰ هزار تومان است؛ ولی برای ارسال جایزه باید هزینههای جانبی ارسال و پست را واریز کنید. وقتی که بیشتر بررسی کنید، متوجه میشوید در واقع ارزش این جایزه ۱۰ هزار تومان است و به این شکل، افراد شیاد اقدام به کلاهبرداری از هموطنانمان می کنند و اجناس بیکیفیت خود را نیز به این شکل میفروشند. در بعضی از تماسها این افراد شماره حساب و رمز دوم کارت شما را برای ارسال جایزه میخواهند باید توجه داشت که با ارسال شماره حساب، اطلاعات شخصی و رمز دوم کارتتان، افراد کلاهبردار میتوانند، حسابتان را خالی کنند.
در پایان ذکر این نکته ضروری است که برای مقابله با این گونه کلاهبرداریها باید نظارت و بازرسی بیشتری بر روی ثبت هویت کامل و آدرس مصرف کنندگان خطوط اعتباری اپراتورها انجام شود، همچنین وزارتخانه و سازمانهای تابعه باید بر اساس اهتمام اپراتورها به صیانت از حقوق و امنیت شهروندان و تسهیل در رسیدگی و میزان شکایت واصله از مشترکین اپراتورها به صورت علنی و از طریق رسانههای جمعی نسبت به رتبهبندی اپراتورها اقدام کنند و آن را به سمع و نظر مردم برسانند تا تفاوت بین نگاه قانونی و نگاه تجاری شرکتها به ارتباطات مشخص گردد.
- ۹۳/۰۷/۱۷